پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز واردات خودرو از پنج شرکت خودروساز آمریکایی و اروپایی را صادر کرد

به گزارش دنیای اقتصاد ؛آن طور که در سایت سازمان توسعه تجارت آمده، طی سال گذشته مجوز ورود انواع خودرو از شرکت‌های فولکس واگن،شورولت، اوپل، اشکودا و دی اس صادر شده و این خودروسازان می‌توانند نسبت به صادرات محصولات خود به ایران اقدام کنند.


این اتفاق یکی از اثرات توافق هسته‌ای به‌شمار می‌رود، چه آنکه خودروسازان خارجی پس از اطمینان یافتن از به سرانجام رسیدن مذاکرات، قصد بازار ایران را کرده و در این بین، برخی از آنها توانستند نظر مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت را (برای صدور خودرو به کشور) جلب کنند. اما بنابر اعلام سایت سازمان توسعه تجارت، مجوز واردات مدل سوپر بی اشکودا (SKODA SUPER B 3T ) صادر شده است،


اشکودا یکی از زیرمجموعه‌های فولکس واگن به‌شمار می‌رود که مقر آن در کشور چک قرار دارد. واردات این خودرو به کشور در حالی است که پیش تر خبرهایی مبنی‌بر مشارکت اشکودا با یکی از خودروسازان ایرانی منتشر شد اما مذاکرات دو طرف به نتیجه نرسید. دیگر خودرویی که مجوز واردات به کشور را گرفته، دی اس (DS5) است، محصول شرکت دی اس فرانسه که در واقع برند لوکس ساز پژوسیتروئن به‌حساب می‌آید.


از دی اس که بگذریم، اوپل نیز توانسته برای صادرات مدل اینسیگنیا به ایران، مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را کسب کند. اوپل شاخه اروپایی جنرال موتورز آمریکا به شمار می‌رود و در حالی قرار است محصول اینسیگنیای آن وارد کشور شود که دیگر برند خودروساز آمریکایی یعنی شورولت نیز مجوز ورود به خیابان‌های ایران را در چند مدل کسب کرده است.


در نهایت اینکه فولکس واگن آلمان هم دیگر خودروسازی است که وزارت صنعت برای ورود یکی از محصولات این شرکت به نام تیگوان، مجوز صادر کرده است

برچسب‌ها:
وزیر حقوق زنان فرانسه پس از اینکه زنان مسلمان را «برده» توصیف کرده بود، از موضع خود عقب نشینی کرد و
عذر خواهی وزیر از زنان بخاطر بکاربردن لفظ زننده
«لورانس روسینول» وزیر حقوق زنان فرانسه یک روز پس به کار بردن تعبیر «برده» درباره زنان مسلمان و در پی افزایش انتقادات، از موضع خود عقب‌نشینی و عذر خواهی کرد.
 
وزیر زنان فرانسه عذر خواهی وزیر از زنان بخاطر بکاربردن لفظ زننده
 
به این مطلب امتیاز دهید
66.7% 33.3% بازدید
 
 
 
 

به گزارش جام نیوز، وزیر حقوق زنان فرانسه پس از اینکه زنان مسلمان را «برده» توصیف کرده بود، از موضع خود عقب نشینی کرد و پوزش خواست.

 

او در اظهاراتی گستاخانه مدعی شده بود که برخی از زنان مسلمان، مانند کنیزان آمریکایی و آفریقایی چند دهه پیش، خودشان «بردگی» را انتخاب می کنند.

 

این وزیر زن فرانسوی از مخالفت خود با گرایش برندهای جهانی به مدهای اسلامی و مطابق با «حجاب» و سرمایه‌گذاری زیاد در داخل فرانسه سخن گفت و سپس زنان مسلمان را به دلیل انتخاب حجاب، «برده» نامید و جنجال زیادی به راه انداخت.

 

لورانس روسینول، در پاسخ به گفته مجری رادیو مونته کارلو که «برخی زنان این نوع لباس را با کمال میل انتخاب می کنند»؛ با به کار گیری تعبیری وقیحانه گفته بود: «بله، زنانی هستند که آن را انتخاب می کنند.در گذشته هم برخی مادران آفریقایی و آمریکایی، ادامه بردگی را انتخاب کردند(!)».

 

اظهارات این وزیر فرانسوی انتقادات گسترده ای را به دنبال داشت به گونه ای که به امضای هزاران نامه الکترونیکی و درخواست برای استعفای او منجر شد.

 

شمار زیادی از رسانه های فرانسه، سازمان های اسلامی فرانسه از جمله دیده بان ملی مخالف با اسلام هراسی و انجمن فرانسوی های مسلمان نیز اظهارات او را به شدت محکوم کردند.

 

در پی بالا گرفتن انتقادات، وزیر فرانسوی در برنامه شبکه فرانس-5 عذرخواهی کرد و گفت: من در انتخاب واژه موفق عمل نکردم و اگر به کسی توهین کرده ام، معذرت می خواهم

برچسب‌ها:
واکنش تند اوباما به اظهارت ترامپ / توافق هسته ای ایران، موفقیتی بزرگ است

 

 

«پرزیدنت اوباما روز جمعه صلاحیت دونالد ترامپ برای مسئولیت ریاست جمهوری را پس از اظهارات اخیر وی زیر سئوال برد؛ ترامپ گفته بود ایالات متحده و متحدانش باید از محدودیت هایی که ده ها سال بر تسلیحات هسته ای اعمال شده است، کنار بروند.

روزنامه نیویورک تایمز (New York Times) در گزارشی تحت عنوان "اوباما اظهارات دونالد ترامپ در رابطه با تسلیحات هسته ای را به شدت مورد توبیخ قرار داد" به انعکاس اظهارات رئیس جمهور آمریکا در رابطه با تسلیحات هسته ای و دفاع وی از توافق هسته ای پرداخته است.

به گزارش انتخاب؛ در این گزارش آمده است: «پرزیدنت اوباما روز جمعه صلاحیت دونالد ترامپ برای مسئولیت ریاست جمهوری را پس از اظهارات اخیر وی زیر سئوال برد؛ ترامپ گفته بود ایالات متحده و متحدانش باید از محدودیت هایی که ده ها سال بر تسلیحات هسته ای اعمال شده است، کنار بروند. اوباما در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد: "ما رئیس جمهوری را نمی خواهیم که از اهمیت ویژه این موضوع بی خبر باشد."

 اوباما در مصاحبه خود با خبرنگاران پس از پایان نشست امنیت هسته ای، عنوان کرد که اظهارات آقای ترامپ، منعکس کننده شخصی است که "چیز قابل توجهی از سیاست خارجی یا سیاست هسته ای و به طور کلی جهان، نمی داند".»

 نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری عمده اوباما در مسئله هسته ای در دوره ریاست جمهوری خود می نویسد: «انتقاد اوباما از اظهارات ترامپ در رابطه با گسترش تسلیحات هسته ای، در واقع مربوط به یکی از بزرگترین مسئولیت های رئیس جمهور آمریکا است. موضوعی که می توان آن را از اهداف اصلی آقای اوباما در دوره ریاست جمهوری اش دانست.

 اوباما همچنین گفت که رهبران جهانی و دیگر شرکت کنندگان در کنفرانس امنیت هسته ای، در گفتگوهای خصوصی با وی نسب به اظهارات آقای ترامپ ابراز نگرانی کرده اند.

 آقای ترامپ پیش از این عنوان کرده بود که با دستیابی ژاپن و کره جنوبی به تسلیحات هسته ای برای بازداشتن همسایه سرکش آن ها یعنی کره جنوبی، مشکلی ندارد. او همچنین از رد کردن استفاده از تسلیحات هسته ای در یک درگیری نظامی در اروپا خودداری کرده و گفته بود: "شما نمی توانید به آن ها بگویید، همه چیز را از روی میز کنار بگذارید."»

 نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود به توافق هسته ای و اظهارات اخیر اوباما در رابطه با آن اشاره کرده و می نویسد: «آقای اوباما در اوایل روز جمعه با اشاره به توافق هسته ای ایران که بزرگترین دستاورد او در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته ای است، عنوان کرده بود که این توافق، یک موفقیت قابل توجه است.

 
اوباما گفت به خاطر محدودیت هایی که این توافق بر برنامه هسته ای ایران اعمال می کند، اکنون ایرانی ها در صورت نقض توافق، فاصله ای یک ساله تا ساخت بمب دارند در حالی که این زمان قبل از شروع تلاش های دیپلماتیک در میانه سال 2012، دو یا سه ماه بیشتر نبوده است.»

 

برچسب‌ها:
رئیس‌جمهور آمریکا چگونه انتخاب می‌شود؟

اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,حوادث

احتمالا شما هم پرسش های زیادی درباره فرآیند پیچیده انتخابات آمریکا دارید. روندی که یکی از عجیب و غریب ترین کارزارهای انتخاباتی در سراسر دنیا است. پاسخ تمام سوالات شما درباره فرآیند انتخابات آمریکا اینجاست.

از 230 سال پیش تا کنون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اولین سه شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر سال های زوج برگزار شده است.

فرآیند کاندیداتوری نهایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شامل دو مرحله است: انتخابات مقدماتی و  نامزدی در کنوانسیون های حزبی.

منظور از انتخابات مقدماتی رقابت های درون حزبی است که افراد برای کسب حداکثر حمایت های اعضای حزب و همچنین رهبران حزب به رقابت می پردازند. فرآیند های رقابت هم متفاوت است. در برخی ایالت ها بدون رای اعضای حزب، صرفا رهبران ایالتی حزب بعد از جلسات زیاد کاندیدای خود را از میان کاندیداهای مطرح هر حزب، انتخاب می کنند و به کنوانسیون ملی حزب که در تابستان سال انتخابات برگزار می شود معرفی می کنند. این روش اکنون تنها در تعداد انگشت شماری ایالت اجرا می شود.

روش مصطلح تر که از سال 1900 آغاز شده است، رای گیری از همه اعضای حزب ایالتی و نه فقط رهبران را شامل می شود که در آن از طریق فرآیند انتخابات کاندیدای آن ایالت مشخص می شود.

 در انتخابات مقدماتی به غیر از معرفی کاندیدا، اعضای هیات انتخابی ایالت (آرای الکترال) جهت شرکت در کنوانسیون ملی حزب نیز انتخاب می شوند. این اعضای هیات انتخابی وظیفه دارند که با شرکت در کنوانسیون ملی حزب، به صورت رسمی اعلام کنند که ایالت مزبور آنان از چه کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند؟

هیات های انتخاب هم بسته به جمعیت هر ایالت اعضای آن متغیر است. مثلا ممکن است یک ایالت 100 عضو هیات انتخابی داشته باشد و ایالت دیگر 30 عضو هیات انتخاب.

با این حال شیوه تخصیص آرای الکترال به کاندیداها در فرآیندهای حزب جمهوری خواه و دموکرات فرق می کند.

در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه هر کاندیدایی که بتواند اکثریت آرای اعضای حزب را تصاحب کند تمام اعضای هیات انتخابی (الکترال) نیز از آن او می شوند و در کنوانسیون ملی حزب به او رای خواهند داد. برعکس در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات بسته به میزان رای هر کاندیدا تعداد مشخصی از اعضای هیات انتخابی به آن کاندیدا اختصاص داده می شود. مثلا اگر در یک ایالت 100 هزار نفر در انتخابات درون حزبی شرکت کنند و آن ایالت 100 عضو هیات انتخابی داشته باشد بسته به میزان رای یک کاندیدا در انتخابات مقدماتی تعدادی از اعضای هیات انتخابی به وی تعلق می گیرند. اگر کاندیدای الف 55 هزار رای و کاندیدای ب 45 هزار رای به دست آورند به کاندیدای الف 55 و به کاندیدای ب 45 عضو هیات انتخابی و یا رای الکترال تعلق خواهد گرفت. این در حالی است که در وضعیت مشابه در فرآیند حزب جمهوری خواه، کاندیدای الف همه اعضای هیات انتخاب را از آن خود می کند و کاندیدای ب علی رغم رای 45 درصدی بازنده مطلق خواهد بود و هیچ تعدادی از هیات انتخاب را برنده نخواهد داشت. این سیستم انتخاباتی حزب جمهوری خواه بر مبنای اصل "فقط یک برنده" تنظیم شده است.

انتخابات مقدماتی در بیش از نیمی از ایالت ها در یک سه شنبه در نیمه دوم ماه مارس برگزار می شود که به "سه شنبه بزرگ" معروف است. معمولا در سه شنبه بزرگ تقریبا تا حدود زیادی تکلیف کاندیدای حزب مشخص خواهد شد. از این رو بسیاری از ایالت ها تلاش می کنند که انتخابات مقدماتی خود را قبل از سه شنبه بزرگ برگزار کنند چون بعد از سه شنبه بزرگ تقریبا انتخابات های باقی مانده اهمیت کمتری خواهند داشت.

در مرحله بعد و در کنوانسیون ملی حزب که در تابستان سال برگزاری انتخابات برگزار می شود بیش از 5500 نماینده (دارای رای الکترال) در حزب دموکرات و بیش از 2300 نماینده (دارای رای الکترال) در حزب جمهوری خواه شرکت می کنند. معمولا این نماینده ها عینا همان رایی که در ایالت های خود به کاندیداهای مختلف داده شد، به کنوانسیون ملی منتقل می کنند. علاوه بر هیات های انتخاب (الکترال) که از ایالت ها رهسپار کنوانسیون ملی می شوند، افرادی چون سناتورها و نمایندگان مجلس نمایندگان که به هر یک از احزاب تعلق دارند، روسای جمهور سابق، رهبران حزب، روسای کمیته های ملی و برخی دیگر از شخصیت های سیاسی نیز در کنوانسیون ملی حق رای دارند.

در نهایت فردی به عنوان کاندیدای نهایی هر حزب معرفی خواهد شد که بتواند اکثریت به علاوه یک این آرای الکترال را به دست آورد. مثلا اگر یک کاندیدای دموکرات بتواند 2751 رای الکترال را به دست آورد به عنوان کاندیدای نهایی حزب دموکرات معرفی می شود. البته معمولا هر کاندیدایی که در انتخابات مقدماتی ایالت ها بیشتر از باقی کاندیداها مورد اقبال قرار گرفته و رای آورده باشد در کنوانسیون ملی حزب به عنوان کاندیدا انتخاب خواهد شد.

 در طول چند روز برگزاری کنوانسیون ملی شخصیت های سیاسی، کاندیداها، سناتورها، سران حزب، مقامات اجرایی و سیاسی سابق، روسای جمهور سابق و بسیاری دیگر از متنفذان اقتصادی،سیاسی و هنری به ابراز نظر و سخنرانی در خصوص کاندیداهای مختلف می پردازند.

کاندیدای انتخاب شده توسط این هیات های انتخاب و یا الکترال که از سراسر ایالت های مختلف در کنوانسیون ملی حزب شرکت می کنند برای رقابت با کاندیدای رقیب خود از حزب مخالف وارد کارزار انتخاباتی می شوند که نزدیک به 4 ماه طول خواهد کشید.

در طول این چهار ماه هر یک از کاندیداها با تشکیل کمپین ها و کاروان های انتخاباتی تلاش خواهد کرد هم حمایت های مالی برای هزینه های انتخاباتی کسب کند، هم اعضای حزب خود را به پای صندوق های رای بکشاند و هم حمایت آرای غیر حزبی که در مواقع انتخابات بسیار با اهمیت است را به دست آورد. رسانه ها در این میان نقش بسیار برجسته ای در گرایش های رایی مردم دارند. مناظره های انتخاباتی هم که تقریبا آخرین مرحله در تبلیغات و تلاش برای کسب رای بیشتر توسط کاندیداها به شمار می روند تا حدود زیادی بر رای مردم تاثیرگذار است. مناظره هایی که دو یا سه بار بین کاندیداهای ریاست جمهوری و یک بار هم بین کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

 در روز برگزاری انتخابات، رای دهندگان مانند انتخابات های مقدماتی باید هم رای خود را به کاندیدای ریاست جمهوری و معاون وی بدهند و هم هیات های انتخابی خود را برای انتخاب رئیس جمهور معرفی کنند. در نهایت فردی که موفق شود بیشتر از رقیب خود آرای هیات انتخابی و یا الکترال را از آن خود کند، برنده انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

معمولا تعداد آرای مستقیم مردم به یک کاندیدا با تعداد آرای الکترال اختصاص داده شده به آن کاندیدا برابری می کند حتی اگر فردی رای مستقیم بیشتری داشته باشد آرای الکترال بسیار بیشتری نصیب وی خواهد شد، چون انتخابات ملی ریاست جمهوری دقیقا مانند انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه بر اساس اصل "فقط یک برنده" تنظیم شده است. مثلا اگر یک کاندیدا از 700 هزار رای ایالت ایکس بتواند 400 هزار رای را از آن خود کند تمام آرای الکترال آن ایالت به وی تعلق خواهد گرفت. تعداد کل آرای الکترال ریاست جمهوری آمریکا 538 رای است که هر فردی بتواند حداقل 270 رای را از آن خود کند به سمت ریاست جمهوری آمریکا خواهد رسید.

 

برچسب‌ها:
مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه 14فروردین95

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

 مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

مهمترین عناوین روزنامه های شنبه 95/1/14

برچسب‌ها:
سعودی‌ها کشته‌ها و مصدومان را با هم داخل کانتینرهای سردخانه‌ای می‌انداختند!
 
روایت شاهد عینی از قربانی کردن مصدومان در منا
سعودی‌ها کشته‌ها و مصدومان را با هم داخل کانتینرهای سردخانه‌ای می‌انداختند!
یکی از اساتید دانشگاه امام حسین(ع) که در روز فاجعه منا در صحنه حضور داشت، گفت: ورود شاهزاده عربستان با ماشین به داخل شلوغی جمعیت سبب مسدود شدن خیابان 204 و افزایش تراکم جمعیت شد که در نتیجه این خیابان به قربانگاه حاجیان تبدیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر سید محمدجواد هاشمی فشارکی، از اساتید دانشگاه امام حسین (ع) که در فاجعه منا حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی، بر اساس مشاهدات عینی خود به بررسی واقعیات رخ داده پرداخت و گفت: علت اولیه این فاجعه تصمیم شاهزاده عربستان برای انجام رمی و ورود با خودروی شخصی‌اش در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت بود که منجر به مسدود شدن درب انتهای خیابان 204 منتهی به جمره شد و جمعیت در این خیابان متراکم شدند.

هاشمی در ادامه گفت: در همان لحظه یک درب نرده‌ای مسدود را که عرض بسیار کمی داشت باز کردند و همین امر سبب خروج پرفشار جمعیت و افتادن روی زمین می‌شد و افتادن یک نفر سبب افتادن مابقی جمعیت روی آنان می‌شد.

وی ادامه داد: در خیابان 204 افراد بیشتر از دو ساعت در زیر آفتاب به صورت فشرده ایستاده بودند و پیوسته بر تعداد و فشار جمعیت اضافه می‌شد که همین موضوع باعث غش کردن افراد شده بود.

در صحنه حادثه هیچ امدادی صورت نمی‌گرفت
هاشمی درباره شیوه امدادرسانی به مجروحین فاجعه منا تصریح کرد: در چهار ساعت اولیه بحران امدادرسانی در حد نقل و انتقال با آمبولانس بود و در صحنه هیچ احیایی انجام نمی‌شد و پلیس بین مصدوم و فوتی تفاوتی قایل نمی‌شد و هدفش احاطه بر محیط بود.

کشته‌شدگان و مصدومین را با هم داخل کانتینرهای سردخانه‌ای می‌انداختند!
وی با توجه به خبرهای دریافتی از دیگر همکارانش که در صحنه حضور داشتند، به آماده بودن کانتینرهای سردخانه‌ای چند طبقه‌ای اشاره کرد که هم کشته‌شدگان و هم مصدومین را داخل آن می‌انداختند!

برچسب‌ها:
دیدار روحانی با رئیس شورا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
 
 
روحانی با رئیس شورا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد

رئیس جمهور ایران با رئیس شورا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار کرد.

خبرگزاری فارس: روحانی با رئیس شورا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد
 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس جمهور ایران با دونالد تاسک رئیس شورای اروپا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار کرد.

این درحالی است که دیروز هم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و موگرینی در نیویورک دیدار و در مورد وضعیت توافق هسته‌ای و بحران سوریه گفت‌وگو کردند.

این دیدار در حاشیه سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک برای حضور در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

برچسب‌ها:
دام آمریکایی‌ها برای هیئت ایرانی در نیویورک

مقامات آمریکایی رویکرد فریبکارانه برای دور زدن سیاست‌های جمهوری اسلامی را از سر گرفته‌اند.

 

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: مقامات آمریکایی رویکرد فریبکارانه برای دور زدن سیاست‌های جمهوری اسلامی را از سر گرفته‌اند.


وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکاضمن سخنانی گفت: دولت آمریکا آماده است با ایران در مورد یافتن راه حل بحران سوریه گفت‌وگو کند.


وی گفت: این موضوع در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سازمان ملل مطرح خواهد شد.


شرمن افزود: به هر حال بحران سوریه نمی‌تواند بدون مشورت با ایران حل شود چون براساس مقتضیات کنونی چنین مذاکراتی منطقی خواهد بود.


رهبر معظم انقلاب پیش از این چند بار تأکید کردند که مذاکرات با آمریکا صرفاً بر سر موضوع هسته‌ای بوده که تمام شده و وزارت خارجه مجاز به مذاکره دیگری با آمریکا نیست. این تصمیم از جمله به سوابق فریبکاری و بدعهدی آمریکا در برخی مذاکرات موردی بر سر افغانستان و عراق برمی‌گردد. شهریور سال 94 پس از آن که مقامات آمریکایی مدعی شدند از ایران برای حضور در نشست پاریس (با موضوع مقابله با داعش) دعوت نمی‌کنند، با روشنگری رهبر معظم انقلاب مواجه شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن زمان سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، فرمودند: «اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته‌جمعی مأیوس می‌شود، مایه افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سپس به منظور نشان دادن دروغ‌گویی آمریکایی‌ها برای مبارزه با داعش، جزئیاتی را از پشت پرده این ماجرا بیان کردند و گفتند: «در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند. سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست‌آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: «همین وزیر امور خارجه آمریکا، شخصاً به آقای دکتر ظریف درخواست داده بود که بیایید در قضیه داعش با ما همکاری کنید اما دکتر ظریف درخواست او را رد کرده بود.»


رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش، گفتند: «اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود. آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین گونه خواهد بود.»


بهمن سال 92 نیز آمریکایی‌ها شامورتی‌بازی مشابهی را بر صلح نشست ژنو 2 (درباره سوریه) ترتیب دادند و پس از اتخاذ برخی مواضع زیگزاگ، دعوت بان‌کی‌مون از ایران را به هم زدند و گفتند که از ایران برای حضور در این نشست دعوت نمی‌کنند. بلافاصله پس از این موضع، رسانه‌های غربی تصریح کردند عدم حضور ایران، کوبیدن میخ بر تابوت نشست ژنو است.


آمریکایی‌ها 13-14 سال پیش از این نیز با وجود پاره‌ای مذاکرات و استفاده از کمک‌های دولت خاتمی در اشغال افغانستان، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کردند.


اکنون هم واقعیت این است که حامیان آمریکایی تروریست‌ها در عراق و سوریه، هیچ قصدی برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشورها ندارند بلکه درصددند با استفاده از ظرفیت کشورهایی نظیر ایران، به محور مقاومت که آمریکا را در 15 سال گذشته مستأصل و بیچاره کرده، ضربه بزنند و چنین القا کنند جمهوری اسلامی ایران پشت آنها را خالی کرده است.


یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب 18 شهریور ماه امسال در دیدار اقشار مختلف مردم تأکید کردند: «آمریکا دشمنی خودش را پنهان هم نمی‌کند. بله، تقسیم وظایف می‌کنند؛ یکی لبخند می‌زند، یکی مصوبه علیه جمهوری اسلامی تهیه می‌کند و دنبال می‌کند؛ این به نحوی تقسیم وظایف است. دنبال چیزی به نام مذاکره با ایرانند؛ مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است، مذاکره وسیله برای تحمیل خواستها است. ما فقط در قضیه هسته‌ای به دلایل مشخصی که مکرر هم این دلایل را ذکر کرده‌ایم، موافقت کردیم بروند مذاکره کنند؛ خب مذاکره کردند. بحمدالله مذاکره کنندگان ما هم در این عرصه خوب ظاهر شدند؛ اما در عرصه‌های دیگر ما اجازه مذاکره ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم؛ با همه دنیا ما مذاکره می‌کنیم، ]اما[ با آمریکا نمی‌کنیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اهل تفاهمیم؛ هم مذاکرات در سطح دولتها، هم مذاکرات در سطح اقوام، هم مذاکرات در سطح ادیان؛ ما اهل مذاکره‌ایم و با همه مذاکره می‌کنیم جز با آمریکا؛ و البته رژیم صهیونیستی بجای خود محفوظ که اصل وجود رژیم صهیونیستی، وجود نامشروع و دولت جعلی است.»

برچسب‌ها:
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای برجام نقش مهمی خواهد داشت
رییس جمهور با اشاره به همکاری گسترده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: همه ما به دنبال یک هدف جهانی هستیم و آن «استقرار صلح، امنیت و اعتماد ملت‌ها و کشورها به یکدیگر» است.
به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وظایف این آژانس را مهم و پیچیده در عرصه فنی، حقوقی و سیاسی توصیف و اظهار کرد: ما علاقمند هستیم افکار عمومی جهان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد نمایند، زیرا اعتماد به این نهاد مهم به مردم جهان آرامش می‌دهد.

 وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در 12 سال گذشته روابط گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و همواره تلاش کرده این مناسبات، خوب، منظم و قانونی باشد،گفت: توقع ما از آژانس بیش از آن چیزی نیست که در اساسنامه آن آمده است و ما به دنبال خواسته‌ای بیش از قرارداد پادمان فی‌مابین ایران و آژانس نیستیم.

 رییس شورای عالی امنیت ملی، افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک طرف بر فعالیت‌ هسته‌ای کشورها نظارت می‌کند تا انحرافی در مسیر برنامه‌های صلح‌آمیز آنها ایجاد نشود و از طرف دیگر تلاش می‌کند تا کشورها از فناوری‌های پیشرفته صلح آمیز در عرصه هسته‌ای بهره‌مند شوند و ما امیدواریم این نهاد با انجام وظایف خود، حرکتش را در ماه‌های آینده در زمینه کمک به پیشرفت علمی کشورها از جمله ایران افزایش دهد.

 روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اعتقادات دینی و مذهبی و در چارچوب دکترین نظامی خود هرگز در پی دستیابی به هیچ یک از سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود، گفت: خوشبختانه حقانیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در طول سالیان گذشته و نظارت‌ها و بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اثبات و بر این نکته تأکید شده است که ایران هرگز انحرافی از برنامه صلح‌آمیز خود نداشته است.

 رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات خوب ایران با کشورهای 1+5 ، از همه این کشورها بخاطر بکارگیری تمام توان خود در طول دو سال مذاکرات که منجر به یک توافق مهم و تاریخی شد، قدردانی و خاطر نشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافق نقش مؤثری خواهد داشت.

 رییس جمهوری با ابراز خرسندی از اینکه ایران در مذاکرات با 1+5 در نهایت در زمینه مطالعات ادعایی به یک مدالیته برای توافق دست یافت و سندی نیز میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد، نحوه همکاری دستگاه‌های مربوطه در ایران با آژانس به منظور حل برخی مسایل باقی‌مانده را ارزشمند دانست و گفت: ما در اجرای برجام به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم و امیدواریم شما نیز منصفانه‌ بر اجرای توافق برجام نظارت داشته باشید.

 «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار، رفت و آمد و مذاکرات در خصوص توافق وین و نحوه اجرای برجام را مهم ارزیابی کرد و گفت: آژانس علاقمند است تا همه مسایل را در چارچوب گفتگو و مذاکرات به نتیجه برساند.

 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز خرسندی از گسترش همکاری میان ایران و آژانس پس از انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری ایران و انجام توافق برجام و امضاء نقشه راه میان ایران و آژانس پس از دیدار اخیر با ریاست جمهوری کشورمان اظهار داشت: آژانس به دنبال شفاف‌سازی در مسایل و اجرای وظایف محوله است که می‌تواند پایه‌های خوبی برای همکاری بلندمدت باشد.

 وی با قدردانی از ترتیبات فراهم شده در جریان این سفر برای انجام مأموریت‌های آژانس اظهار امیدواری کرد، گزارش کارشناسان آژانس در زمینه PDM هر چه سریع‌تر در چارچوب برجام، پس از توافق با اعضای کشورهای مذاکره‌کننده در شورای حکام ارایه شود.

 آمانو تأکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرکت گام به گام، منظم و رو به جلویی در بررسی برنامه‌های مرتبط با ایران در نظر گرفته است و تلاش می‌کند، با بی‌طرفی و تأکید بر حقایق گزارش خود را منعکس کند.

 
برچسب‌ها:
تجمع کارگران خودروسازی علیه کمپین تحریم

جمعی از کارگران صنعت خودروسازی کشور صبح امروز (یکشنبه29شهریور) مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش نامه نیوز کارگران کارخانه‌های خودروسازی و قطعه سازی با تجمع مقابل مجلس خواستار تضمین امنیت شغلی خود از سوی نمایندگان مجلس شدند.

تجمع کنندگان معتقد بودند که تحریم خرید خودروهای صفر داخلی در کنار واردات خودروهای خارجی منجر به اخراج کارگران شاغل در صنعت خودرو خواهد شد.
منبع: ایسنا
برچسب‌ها:
طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستور کار مجلس

صحن مجلس
 
رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستور کار مجلس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۶ نماینده آغاز شد. این اولین جلسه مجلس پس از سه هفته تعطیلات است.

اولین دستور کار جلسه علنی امروز ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری (طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان) است.

امروز نمایندگان همچنین دو نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی با انتخاب مجلس به عنوان ناظر در ستاد امر به معروف و نهی از منکر را در دستور کار دارند.

وکلای ملت امروز همچنین گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود را بررسی خواهند کرد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

وکلای ملت امروز همچنین رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی را در دستور کار دارند.

 

 

برچسب‌ها:
اخلاق دیپلماتیک و فرهنگ راهبردی در ایالات متحده

 

یادداشتی از دکتر ابراهیم متقی

اخلاق دیپلماتیک و فرهنگ راهبردی در ایالات متحده

|یادداشتی از دکتر ابراهیم متقی، استاد روابط بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره‌ی چرایی «کنش‌های غیرمنطقی» در سیاست خارجی دولت ایالات متحده آمریکا|


مذاکرات را می‌توان نقطه‌ی عطف دیپلماسی برای گذار از تنش‌زدایی سیاسی و ایجاد تعامل سازنده در سیاست بین‌الملل دانست. اگرچه ایران، آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ دارای تفاوت‌های ادراکی و کارکردی قابل توجهی درباره‌ی چگونگی اداره‌ی سیاست جهانی می‌باشند، اما کارگزاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقادند که می‌توان از طریق مذاکرات دیپلماتیک به حداکثر نتایج راهبردی در سیاست جهانی نائل گردید.

مواضع رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدارش با بنیامین نتانیاهو -نخست‌وزیر اسرائیل- این موضوع را آشکار ساخت که اگرچه سیاست اعلام‌شده‌ی کارگزاران دیپلماتیک ایالات متحده معطوف به همکاری‌گرایی و تنش‌زدایی است، اما جهت‌گیری راهبردی آمریکا در برخورد با هر کشوری -ازجمله جمهوری اسلامی ایران-  تابعی از سیاست قدرت است. سیاست قدرت بر اساس «کنش مبتنی بر فرادستی» شکل می‌گیرد. دیپلماسی ایالات متحده در شرایط کنش فرادستی و ساختاری معطوف به تأمین حداکثر منافع و قدرت، بدون توجه به مطلوبیت راهبردی دیگر بازیگران است؛ رویکردی که در نگرش رهبری جمهوری اسلامی ایران، به «اقدام غیر منطقی» تعبیر شده است.

کاربرد سیاست قدرت در رفتار خارجی آمریکا از آن جهت اهمیت دارد که نشانه‌هایی از واکنش محیط پیرامونی نسبت به الگوهای رفتار امنیتی و راهبردی ایالات متحده  شکل گرفته است. در اولین دهه پس از جنگ سرد، گروه‌های محافظه‌کار درصدد برآمدند تا نظم بین‌المللی نوظهور را بر اساس مدل هژمونی و فرادستی آمریکا تبیین کنند. اتخاذ چنین رویکردی -یعنی الگوی مبتنی بر سیاست قدرت و اقدام فراقانونی- همواره بخش اجتناب‌ناپذیر رفتار سیاسی آمریکا بوده و خواهد بود.
در این فرایند، دو رویکرد کاملاً متفاوت از سوی «پل کندی» و «فرانسیس فوکویاما» مطرح شده است و هرکدام از این دو کوشیده‌اند تا شکل‌ جدیدی از فرایند قدرت در نظام جمهوری را تبیین کنند.  پل کندی کتاب «ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ» را نوشته و سرنوشت بین‌المللی آمریکا را بر اساس فرسایش قدرت مادی مشروعیت و اعتبار راهبردی آن کشور در عصر جدید مورد سنجش قرار داده است. فرانسیس فوکویاما نیز کتاب «پایان تاریخ» را منتشر کرده و نشان داده که آمریکا به‌عنوان تنها قدرت بزرگ جهانی توانسته در منازعه‌ی ایدئولوژیک قرن بیستم به پیروزی برسد و موقعیت خود را در اولین قرن این هزاره تثبیت کند.
 
در ادامه به بررسی پنج عرصه‌ی استفاده از راهبرد قدرت توسط آمریکا خواهیم پرداخت:
۱. راهبرد فراقدرت و اقدام غیر منطقی در سیاست خارجی آمریکا
درک الگوی دیپلماسی هسته‌ای آمریکا را باید به ‌عنوان بخشی از فرهنگ راهبردی و اخلاق دیپلماتیک کارگزارانی دانست که نگرش آنان در قالب رهیافت واقع‌گرایانه در سیاست بین‌الملل شکل گرفته است. چنین کارگزارانی در صدد خواهند بود تا شکل خاصی از اخلاق دیپلماتیک را در روند مذاکرات هسته‌ای و امنیتی پیگیری کنند. واقعیت آن است که حتی بالاترین مقامات اجرایی این کشور –از جمله باراک اوباما- نگران الگوی تهاجمی محافظه‌کارانی هستند که هرگونه تعادل در مذاکرات هسته‌ای را به‌ عنوان عقب‌نشینی کارگزاران آمریکایی تلقی می‌کنند. مثلاً می‌توان ادبیات دیپلماتیک «جان مک‌کین» درباره‌ی سیاست نظامی و امنیتیِ باراک اوباما در ارتباط با سوریه را مورد ملاحظه قرار داد. رویکرد چنین افرادی را باید نماد «تفکر غیر منطقی» آن گروه از مقامات راهبردی در آمریکا دانست که «جنبش تی.پارتی» را علیه رئیس‌جمهور آمریکا بسیج کرده‌اند، یا مثلاً با ایجاد موانع قانونی در برابر سیاست‌های اقتصادی اوباما  محدودیت ایجاد می‌کنند که اخیراً به ۱۶ روز تعطیلی دولت فدرال در ایالات متحده انجامید. چنین فرایندی نشان می‌دهد که «اقدام غیر منطقی» نه‌تنها در حوزه‌ی سیاست خارجی و الگوهای راهبردی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه گروه‌های محافظه‌کار و مجموعه‌های افراطی در سیاست امنیتی آمریکا نیز از چنین سازوکارهایی علیه مقامات رسمی تعادل‌گرا بهره می‌برند.

واقعیت‌های راهبردی در سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از هنجارهای اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، ایدئولوژیک و ژئوپولیتیکی، فرهنگ سیاسی آمریکا را شکل ‌داده است. بسیاری از الگوهای رفتاری نشان می‌دهد که اگرچه ساختار قدرت در آمریکا از همبستگی و انسجام راهبردی برخوردار است، اما تفاوت‌های ادراکی و تضادهای سیاسی یکی از واقعیت‌های پایان‌ناپذیر ایالات متحده در دوران پس از جنگ سرد است؛ واقعیتی که در اوایل اکتبر ۲۰۱۳ به تعطیلی دولت فدرال آمریکا انجامید.
ما از تحرّک دیپلماسی دولت حمایت می‌کنیم... البتّه به آمریکاییها بدبینیم؛ به آن‌ها هیچ اعتمادی نداریم. ما دولت ایالات متّحدهی آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد می‌دانیم؛ دولتی خودبرتربین، دولتی غیرمنطقی و عهدشکن، دولتی سخت در پنجهی تصرّف و اقتدار شبکهی صهیونیسم بینالمللی... به مسئولین خودمان اعتماد داریم، خوشبین هستیم، از آن‌ها می‌خواهیم که با دقّت، با ملاحظهی همهی جوانب گام‌ها را درست بردارند. (بیانات رهبر انقلاب۱۳۹۲/۷/۱۳)

اما تضاد نخبگان در آمریکا نیز بخشی از واقعیت ساختاری و فرهنگ راهبردی در این کشور است که در دوران‌های «گسترش» و «فرسایش» با تضادهای سیاسی پیوند می‌خورد. از سوی دیگر می‌توان این موضوع را مورد ملاحظه قرار داد که تحولات سیاسی آمریکا از وجود شکافی عمیق میان کنگره‌ (که در صدد یکجانبه‌گرایی است) و قوه‌ی مجریه‌ (که به‌ناچار از چندجانبه‌گرایی حمایت می‌کند) حکایت دارد. مناظره‌های درونی ایالات متحده در مورد سیاست خارجی آمریکا، نمادها و نمونه‌های «اقدام غیر منطقی» را برجسته‌تر می‌سازد.

محافظه‌کارانی که تا قبل از سال ۱۹۸۹ از سیاست خارجی جسورانه –از جمله مداخله‌گری به‌نفع دفاع از جهان آزاد- طرفداری می‌کردند، اکنون به انزواطلبی روی آورده‌اند. آنان بر این اعتقادند که هیچ‌یک از شمار رو به افزایش کانون‌های بحران‌خیز در جهان سوم، منافع حیاتی آمریکا را تهدید نمی‌کند و بنابراین ارزش ندارد که آمریکا در این مناطق درگیر شود. این رویکرد به‌هیچ‌وجه با نگرش محافظه‌کاران سیاست خارجی آمریکا -که مدافع کاربرد سیاست قدرت بر اساس «اقدام غیر منطقی» هستند- هماهنگی ندارد.

نشانه‌های دیگری از «اقدام غیر منطقی» در راهبرد سیاست خارجی آمریکا را می‌توان به رهیافت لیبرال‌هایی مربوط دانست که پیش از ۱۹۸۹ از گزینه‌ی احتیاط در امور خارجی ایالات متحده حمایت می‌کردند. آنان هم‌اکنون اصرار دارند که اگر بی‌نظمی بین‌المللی کنترل نشود و به حال خود وانهاده شود، پیامدهای زیانباری برای منافع، امنیت و قدرت ایالات متحده ایجاد می‌کند.
در شرایط موجود، بسیاری از گروه‌های فعال در سیاست خارجی آمریکا به‌ رویکرد نیروهای سیاسی پیش از ۱۹۸۹ عکس‌العمل نشان می‌دهند. «پیتر کاتزنشتاین» در تبیین فرهنگ امنیت ملی آمریکا در جهان در حال تغییر بر این موضوع تأکید می‌کند که «اقدام غیر منطقی» در سیاست خارجی آمریکا نماد شرایطی است که ماسک‌های یکسانی وجود داشته، ولی چهره‌ها و صداهایی را که زمامداران حامی «اقدام غیر منطقی» پنهان می‌کنند، در دوران‌های مختلف تاریخی تفاوت خواهد داشت.
آمریکا از قرن ۱۸ تا سال ۲۰۱۲ همواره مداخله‌گرایی را به نام آزادی و حقوق بشر انجام داده است. آزادی و حقوق بشر را می‌توان در زمره‌ی واژگان ادبیات جنگ نرم دانست. هرگاه نیروهای نظامی آمریکا درصدد کاربرد قدرت در جغرافیای خاصی بر‌آمده‌اند، کوشیده‌اند تا چنین اقدامی را براساس مفاهیم و ادبیاتی به کار بگیرند که منجر به افزایش مشروعیت برای کارکرد بین‌المللی آمریکا شود.

۲. مداخله‌گرایی گسترش‌یابنده و اقدامات غیر منطقی در سیاست راهبردی آمریکا
آمریکا از قرن ۱۸ تا سال ۲۰۱۲ همواره مداخله‌گرایی را به نام آزادی و حقوق بشر انجام داده است. آزادی و حقوق بشر را می‌توان در زمره‌ی واژگان و اصطلاحات ادبیات جنگ نرم دانست. هرگاه نیروهای نظامی آمریکا در صدد کاربرد قدرت در حوزه‌ی جغرافیایی خاصی بر‌آمده‌اند، کوشیده‌اند تا چنین اقدامی را بر اساس مفاهیم و ادبیاتی به کار بگیرند که منجر به افزایش مشروعیت برای کارکرد منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا شود. جنگ نرم به مفهوم آن است که از ابزارهای قدرت به گونه‌ای استفاده شود که حقانیت کشور مداخله‌گر  مورد پذیرش افکار عمومی بین‌المللی قرار گیرد.

بر اساس رویکرد مبتنی بر کاربرد قدرت نرم، بسیاری از مداخلات نظامی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی ایالات متحده در حوزه‌های مختلف جغرافیایی توجیه و تبیین می‌شود. جنگ‌های آمریکایی در دو قرن ۱۹ و ۲۰ دارای چنین ویژگی بوده است. رهبران آمریکایی بر این اعتقاد بوده‌اند که ایالات متحده به‌مثابه نورافکنی برای آزادی، آزادسازی و تأمین حقوق اجتماعی انسان‌هاست و به همین دلیل است که رهبران این کشور به نام آزادی، اصلی‌ترین محورهای منافع و امنیت ملی خود را پی‌ می‌گیرند. تاکنون بسیاری از جنگ‌های آمریکایی با نام آزادی انجام گرفته است و از آن‌جایی که موضوعاتی همچون آزادی، دموکراسی و حقوق بشر به عنوان نمادهای قدرت نرم به حساب می‌آید، بنابراین بهره‌گیری از نیروی نظامی و سازوکارهای کنش امنیتی را باید به عنوان بخشی از مداخله‌گرایی آمریکا در قالب جنگ نرم دانست.

جنگ نرم دارای نشانه‌هایی اقناعی است و نظریه‌پردازان آمریکایی همواره بر ضرورت تولید دائمی قدرت هنجاری، تأسیسی - نهادی و اقناعی تأکید داشته‌اند. جنگ آمریکا علیه اسپانیا در سال ۱۸۹۸ به نام آزادی انجام گرفت. مشارکت آمریکا در جنگ اول جهانی برای دفاع از حکومت‌های دموکراتیک در مقابله با اقتدارگرایی آلمان تلقی شد و اگرچه ایفای نقش آمریکا در جنگ دوم جهانی ماهیت ژئوپلیتیکی داشت، اما رهبران سیاسی ایالات متحده -از جمله فرانکلین روزولت و هاری ترومن- چنین اقدامی را ضرورت مقابله با فاشیسم و نازیسم به عنوان نیروهای ضد آزادی  عنوان کردند. جنگ‌های منطقه‌ای آمریکا پس از جنگ دوم جهانی نیز به سبب گسترش مداخله‌گرایی ایالات متحده در قالب ادبیات و مفاهیم قدرت نرم شکل گرفته است.
صوت: تجربه مذاکره | میز مذاکره

اگرچه مداخله‌گرایی به عنوان ویژگی پایان‌ناپذیر سیاست خارجی و امنیتی آمریکا به حساب می‌آید، اما ماهیت و ابزارهای تحقق چنین اهدافی همواره در وضعیت تغییر و دگرگونی قرار داشته است. سیاست خارجی و امنیتی آمریکا در دوران پس از جنگ سرد معطوف به گسترش مداخله‌گرایی در جهان اسلام بوده است. چنین فرایندی با ادبیاتی همانند آزادی، حقوق بشر، عملیات بشردوستانه، حقوق بشردوستانه، خاورمیانه‌ی بزرگ و گسترش دموکراسی انجام گرفته است.

جنگ نرم آمریکا علیه کشورهای انقلابی و رادیکال با ادبیات رمانتیک و مردم‌گرایانه پیوند خورده است. استفاده از واژگان مفاهیمی همچون آزادی، حقوق بشر و اقدامات بشردوستانه  بخشی از نشانه‌های جنگ نرم ایالات متحده در برخورد با محیط پیرامون است؛ محیطی که می‌تواند در برابر چنین فرایندی واکنش نشان دهد و اگرچه ممکن است واکنش در برابر مداخله‌گرایی فراگیر آمریکا با تأخیر انجام پذیرد، اما مقاومت در برابر مداخله‌گرایی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایالات متحده در دیگر حوزه‌های جغرافیایی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

۳. راهبرد قدرت در پوشش الهام‌بخشی سیاست خارجی
مداخله‌گرایی ایالات متحده با نشانه‌هایی از الهام‌بخشی بر برتری‌جویی در حوزه‌ی ساختاری و بین‌المللی همراه بوده است. چنین نشانه‌هایی به عنوان ضرورت‌های فرهنگ سیاسی و راهبردی ایالات متحده، در ادراک تمامی زمامداران آمریکایی منعکس شده است. جورج واشنگتن در نطق خداحافظی خود بر این موضوع تأکید کرد که باید از ارتباط‌های دائمی با اروپا خودداری کرد. آمریکا نباید سرنوشتش را با بخشی از اروپا پیوند دهد. این امر، صلح و رفاه آمریکا را دستخوش برتری‌طلبی کشورهای اروپایی می‌نماید. کشورهایی که در روند موازنه‌ی قدرت درگیر شده‌اند، برای منافع آمریکا مورد اعتماد نخواهند بود.

علاوه بر جورج واشنگتن، بسیاری دیگر از کارگزاران سیاست خارجی و امنیتی آمریکا نیز در صدد برآمدند تا رویکرد انتقادی از سیاست موازنه‌ی قدرت اروپایی را در دستور کار خود قرار دهند. در آن شرایط، آمریکایی‌ها می‌کوشیدند تا به عنوان نیروی الهام‌بخش و آزادی‌بخش در سیاست بین‌الملل ایفای نقش کنند. هنجارهای راهبردی آمریکا در قرن ۱۹ تکامل یافت. الهام‌بخشی  به یکی از زیرساخت‌های سیاست امنیتی آمریکا بدل شد. از سوی دیگر، می‌توان الهام‌بخشی را بخشی از قدرت نرم ایالات متحده دانست که عامل تصاعد و تکوین مداخله‌گرایی است.

احساس برتری‌جویی در قالب ملت و ایدئولوژی برگزیده توسط شهروندان و رهبران ایالات متحده، زمینه‌های مشارکت راهبردی با دیگر کشورها را فراهم نمی‌سازد. رهبران استقلال آمریکا بر این اعتقاد بودند که ایالات متحده در دنیای جدید به صورت پناهگاهی برای کسانی باشد که در پی دستیابی به آزادی مذهبی و مدنی هستند. رهبران و کارگزاران سیاسی آمریکا در آن مقطع زمانی، انگلستان را به عنوان درباری فاسد، بی‌ایمان و متجاوز به آزادی می‌دانستند.

۴. راهبرد قدرت در قالب نهادگرایی بین‌المللی
در سال‌های پس از جنگ اول جهانی، بسیاری از تحلیل‌گران و کارگزاران سیاست خارجی آمریکا نسبت به تداوم نظامی‌گری به عنوان محور اصلی سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده ابراز نگرانی کردند. رئیس‌جمهور تئودور ویلسون کوشید تا جلوه‌هایی از چندجانبه‌گرایی را در قالب نهادهای بین‌المللی سازماندهی کند. ویلسون نگران این بود که پیروزی نظامی آمریکا در جنگ اول جهانی منجر به انحراف در سیاست امنیتی ایالات متحده شود و به همین دلیل، از رویکرد آرمان‌گرایی برای امنیت‌سازی استفاده کرد.

اگرچه ادبیات ویلسون بر مبنای موضوعات و مفاهیمی همانند عدالت، شفاف‌سازی و همکاری‌های بین‌المللی شکل گرفته بود، اما در دوران ریاست‌جمهوری او بیشترین نشانه‌های تضاد امنیتی بروز کرد؛ فرایندهایی که به افزایش مداخلات آمریکا در حوزه‌های مختلف جغرافیایی انجامید. ویلسون کوشید تا نه‌تنها افکار عمومی جهانی را به سیاست‌های آمریکا -که با ادبیات و جهت‌گیری انسان‌دوستانه مطرح می‌شد- جلب نماید، فرایند نوینی از همکاری‌گرایی بین‌المللی را نیز بین دولت‌هایی ایجاد کرد که در دوران پس از جنگ اول، مرعوب سیاست‌های امنیتی آمریکا شده بودند. در ادبیات سیاسی ویلسون، موضوعاتی از جمله صلح، رفاه، ثبات، امنیت، دموکراسی، آزادی از اجبار دیگران و تجارت آزاد را می‌توان در زمره‌ی موضوعاتی دانست که در قدرت نرم سیاست خارجی و امنیتی می‌گنجد. هریک از این موضوعات می‌تواند جاذبه‌های لازم برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی بین‌المللی را فراهم آورد. ویلسون از ادبیات آزادی‌بخش، لیبرال و دموکراتیک استفاده کرد، در حالی که میزان بهره‌گیری از نیروی نظامی آمریکا در این دوران بیشتر از دوره‌ی ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، جورج بوش و تئودور روزولت بود.
اگرچه ادبیات ویلسون بر مبنای مفاهیمی همانند عدالت، شفاف‌سازی و همکاری‌های بین‌المللی شکل گرفته بود، اما در دوران ریاست‌جمهوری او بیشترین نشانه‌های تضاد امنیتی بروز کرد؛ فرایندهایی که به افزایش مداخلات آمریکا در حوزه‌های مختلف جغرافیایی انجامید. ویلسون فرایند نوینی از همکاری‌گرایی بین‌المللی را بین دولت‌هایی ایجاد کرد که در دوران پس از جنگ اول، مرعوب سیاست‌های امنیتی آمریکا شده بودند.

سیاست خارجی آمریکا در دوران ویلسون بر ادبیات انسان‌دوستانه، چندجانبه و همکاری‌جویانه مبتنی بود، در حالی که در تاریخ مداخلات نظامی و امنیتی آمریکا، دوران ویلسون ماهیت منحصر‌به‌فردی داشت. چنین روندی نشان می‌دهد که همکاری‌های بین‌المللی نمی‌تواند زیرساخت‌های بنیادین تفکر راهبردی در ایالات متحده را نادیده انگارد؛ زیرساخت‌هایی که مبتنی بر مداخله‌گرایی، گسترش و کاربرد قدرت نرم در سیاست خارجی بوده است.

تحلیل‌گران آمریکایی بر این موضوع تأکید ‌دارند که خلأ قدرت در اروپا در زمره‌ی اصلی‌ترین دلایل ورود ایالات متحده به جنگ اول و دوم جهانی بوده است. بهره‌گیری از این‌گونه ادبیات طی سال‌های دهه‌ی ۱۹۳۰ در آمریکا گسترش قابل توجهی یافت. دیوید بالدوین نشانه‌های متفاوتی در ارتباط با دلایل مداخله‌گری آمریکا در جنگ اول و دوم جهانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی بر این موضوع تأکید دارد که: «اگر بررسی‌های امنیت را بررسی سرشت، علل و نتایج جنگ و شیوه‌های جلوگیری از وقوع جنگ بدانیم، باید اعتراف کنیم که بر خلاف پندارهای رایج، دوران میان جنگ جهانی اول و دوم از این جهت دچار خلأ فکری نبوده است. در طول این دوره، محققان روابط بین‌الملل موضوعاتی از جمله دموکراسی، تفاهم بین‌الملل، داوری، حق تعیین سرنوشت ملی، خلع سلاح و امنیت دسته‌جمعی را مهم‌ترین شیوه‌های ترویج صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانستند و به همین دلیل، بیشتر بر حقوق و سازمان‌های بین‌المللی تأکید می‌کردند.»
 
۵. راهبرد قدرت در قالب مداخله‌گرایی منطقه‌ای
آمریکا برای اعمال سیاست «مداخله‌ی منطقه‌ای» و گسترش حوزه‌ی نفوذ، از ابزارهای ایدئولوژیک و دیگر شاخص‌های قدرت ملی بهره گرفت تا بتواند «حقوق مقدس» فاتحان را بر اساس آن تبیین کند. این امر از طریق واژه‌هایی از جمله توسعه‌ی فرهنگ آمریکایی، رسالت بین‌المللی آمریکا، دموکراسی، حقوق بشر و رسالت بشردوستانه به انجام می‌رسید. قدرت نرم بیانگر نشانه‌ها و شاخص‌هایی است که حقانیت بیشتری را برای قدرت‌های بزرگ ایجاد می‌کند. قدرت را باید صرفاً در شرایطی مؤثر دانست که منجر به شکل‌گیری مشروعیت و حقانیت در افکار عمومی بین‌المللی شود.
دولتمردان آمریکا مردم غیرمنطقی‌ای هستند؛ حرفشان غیرمنطقی است، عملشان غیرمنطقی است، زورگویانه است؛... نشانه‌ی غیر منطقی بودن آن‌ها، همین تناقض‌هائی است که بین حرف‌های آن‌ها و بین کارهای آن‌ها هست... حسن نیت خودشان را اثبات کنند؛ نشان بدهند که درصدد زورگوئی نیستند... آن وقت جواب مناسب از طرف ایران داده خواهد شد. (بیانات رهبر انقلاب ۱۳۹۱/۱۱/۲۸)

یکی دیگر از الگوهای رفتاری ایالات متحده را که بر مبنای سیاست امپریالیستی و برای توسعه‌ی منطقه‌ای و بین‌المللی شکل گرفته است، باید در توجیهات ضد ایدئولوژیک آن کشور مورد ملاحظه قرار داد. بر این اساس، هرگونه الگوی فرهنگی و ایدئولوژیک دیگر به عنوان شاخص‌های تعارض تلقی شده و در نتیجه واکنش‌های محدود‌کننده‌ای در برخورد با آن شکل می‌گرفت. مشخص‌ترین جلوه‌ی این فرایند را باید در تعارض ایدئولوژیک ایالات متحده با اتحاد شوروی، ناسیونالیسم عرب، بنیادگرایی اسلامی و حتی منطقه‌گرایی اروپایی و «منطقه‌گرایی آسیایی برای سعادت مشترک» دانست.

روند و الگوهای برخوردی یادشده بیانگر آن است که انگیزه و اهداف توسعه‌طلبانه‌ی ایالات متحده از قرن ۱۹ تاکنون ادامه یافته است. البته نقاط عطف مشخصی در این روند وجود داشته است که همبستگی ملی برای اعمال سیاست را فراهم آورده است. در این روند ایالات متحده قادر گردیده که در هر دوران جایگاه و موقعیت بین‌المللی خود را در نظام بین‌المللی افزایش داده و در کنار آن سطح بالاتری از قدرت ملی را برای خود (و در مقایسه با بازیگران دیگر) تأمین کند. این امر در دوران‌های تاریخی بعد از جنگ دوم جهانی به گونه‌ی مشهودی قابل سنجش و تحلیل است.

قدرت‌سازی هنگامی از تداوم برخوردار است که مورد پذیرش سایر بازیگران باشد و البته قدرت مشروع از تداوم، تأثیرگذاری و کارآمدی بیشتری برخوردار خواهد بود. کارگزاران سیاست خارجی و امنیتی آمریکا از چنین الگویی برای تثبت موقعیت خود در سیاست بین‌الملل بهره گرفته‌اند. نقاط عطف تاریخی همچون جنگ‌های اول و دوم جهانی بر اساس تحول در ابزار قدرت و تکنیک‌های قدرت شکل می‌گیرد؛ به‌ویژه قدرت نرم‌افزاری آمریکا که در قرن بیستم ماهیت بین‌المللی پیدا کرد و محور اصلی کنترل نهادهای اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای در سطح بین‌المللی گردید.
برچسب‌ها:
انتقاد ابوترابی‌فرد از جلیلی در کمیسیون برجام

انتقاد ابوترابی‌فرد از جلیلی در کمیسیون برجام/اگر اجازه مباحثه می‌دادید قطعنامه 1929 تصویب نمی‌شد

سیاست > مجلس - نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون برجام از عملکرد سعید جلیلی و تیم مذاکره کننده سابق انتقاد کرد.
 

محمد حسن ابوترابی‌فرد ، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و عضو دیگر کمیسیون ویژه برجام در نشست این کمیسیون با حضور سعید جلیلی و اعضای سابق تیم مذاکره کننده گفت: در این تردیدی نیست که در اجرای برجام و چه در مسائل دیگر پیشرفت کردیم و این پیشرفت به قدرت جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد. قدرت ما تعیین کننده است اگر در سال‌های پیش رو قدرتمان کاهش پیدا کند ممکن است بازیمان به هم بخورد اما اگر قدرتمان افزایش پیدا کند با شرایط بهترین از وضعیتمان عبور خواهیم کرد.

مهمترين اظهارات وي را به نقل از خانه ملت بخوانيد:

** ابزار گفت‌وگو با نظام حاکم بر جهان قدرت است بنده تفاوت ویژه‌ای بین دو مقطع مذاکرات می‌بینم مقطعی که شما مدیریت تیم را برعهده داشتید که کمترین نقد و مباحثه‌ای در آن زمان صورت نمی‌گرفت و مقطعی که امروز ما دارای فضای نقد شده‌ایم که شخصا این فضا را می‌پسندم.

** اعتقاد بنده این است که اگر در آن زمان که سه قطعنامه به تصویب رسید نقد و بررسی هایی صورت می‌گرفت می توانستیم به نقش دولت که نقش بازدارنده داشت کمک کنیم. ما بارها از شما برای حضور در کمیسیون امنیت دعوت کردیم اما تنها شما یک بار در جلسات حضور پیدا کردید اگر اجازه می‌دادید بحث و مباحثه‌ای صورت می‌گرفت احتمال داشت تصویب قطعنامه 1929 به تاخیر می‌افتاد و یا حتی تصویب نمی‌شد.

**{با اشاره به قطعنامه 2231} ما از دو منظر می‌توانیم به این قطعنامه نگاه کنیم، می‌توانیم نقدهایی که بر آن هست را ببینیم اما به نظر من می‌رسد که اگر مفاد قطعنامه را ببینیم نظرها نسبت به نقدها تغییر می‌کند. اولا فرمودید لغو نیست و از واژه تعلیق در قطعنامه استفاده شده است در صورتی که در قطعنامه صریحا تحت عنوان لغوها مفادی آمده است که در این قطعنامه لغو تمام قطعنامه‌های گذشته نام برده است.

** قطعنامه‌ها یعنی اجماع قدرت‌های جهانی علیه ایران. در سایه تلاشی که دیروز گروه‌های هسته‌ای ما داشتند و مدیریت شخص مقام معظم رهبری ما توانسته‌ایم که در برابر این قطعنامه‌ها بایستیم و شورای امنیت را مجبور کنیم به این که قطعنامه‌ای صادر کند که در آن لغو تمامی قطعنامه‌های گذشته را عنوان کند که این پیروزی بسیار بزرگی است و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.

**در بند 8 قطعنامه آمده است وفق ماده 41 منشور ملل متحد تصمیم گرفته می‌شود که در 10 سال پس از روز توافق برجام به نحو تعیین شده تمام مفاد این قطعنامه باید لغو شود. هیچ کدام از قطعنامه‌های مذکور در بند فصل 7 منشور ملل متحد نباید ادامه پیدا کند. به نظر من این دستاوردها پیروزی یک نظام بر همه قدرت‌های مسلط در جهان است.

**در قطعنامه 1929 به صراحت آمده است که این قطعنامه ذیل بند 41 فصل هفت از منشور سازمان ملل است، آن‌ها به روشنی ما را ذیل فصل 7 آورده‌اند اما شما می‌فرمایید که بدون احراز تهدید امنیت و صلح بین الملل نمی‌توانم ذیل این فصل ایران را بیاورند اما آن‌ها دقیقا این کار را کرده‌اند، وقتی در متن قطعنامه هست قابل انکار نیست، با لبخند هم این موضوع حل نمی‌شود.

** در قطعنامه 2231 فصل 7 عنوان نشده است و تنها به بند 41 اشاره می‌شود چرا که می‌خواهند مفاد این بند را نقض کنند. در مکانیزم ماشه نظام فکر کرده است که مباحثات زیادی صورت گرفته است، تیم مذاکره کننده نیز تلاش خود را کرد، تنها راهکاری که به آن رسیدند این بود که همین مکانیزم ماشه بود البته کاش این مکانیزم وجود نداشت.

** اگر قدرت ایران ضعیف شود مکانیزم ماشه هم نباشد غرب می‌تواند نظر خود را از طریق سازمان ملل اعمال کند.

برچسب‌ها:
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 22 صفحه بعد
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.