معاون رئیس جمهور: هزار ميليارد تومان سبد كالا داديم عذرخواهي هم كرديم
پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
معاون رئیس جمهور: هزار ميليارد تومان سبد كالا داديم عذرخواهي هم كرديم

  معاون رئیس جمهور ضمن ابراز رضايت دولت از روند تصويب لايحه بودجه سال 1393 گفت: اين لايحه با كمترين تغيير در مجلس به تصويب رسيده است .

به گزارش «قانون» ، محمدباقر نوبخت با اشاره به گزارش اجمالی وضعیت رسیدگی به بودجه 93 کل کشور گفت: با بیش از 76 درصد یعنی سه چهارم آراء نمایندگان بودجه 93 به تصویب و به تایید رسید و شاید این نخستین بار است که پس از سال‌ها لایحه به موقع و قبل از 22 بهمن به تصویب رسیده که نماد سطح همکاری مجلس و دولت است.
وي با بیان اینکه منابع بودجه کل کشور فقط 1.3 درصد تغییر کرده است، گفت: منابع درآمدی شامل بودجه عمومی، شرکت‌ها و بانک‌هاست و در بودجه عمومی 3 منبع بزرگ درآمدی از جمله مالیات، حقوق گمرک، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (فروش نفت)، واگذاری دارایی‌های مالی(سهام شرکت‌ها و اوراق) وجود دارد.
  وی در خصوص فروش نفت گفت: رقم 79 هزار میلیارد تومان برای فروش نفت پیش‌بینی شد که از ضریب مقدار فروش، قیمت هر بشکه و نرخ برابری دلار با ریال به دست می‌آید و براین اساس نظر دولت در لایحه پیشنهادی توسط مجلس به تصویب رسید تا روزی یک میلیون بشکه نفت و 297 هزار بشکه میعانات گازی صادر و نیز 120 هزار بشکه به پالایشگاه‌ها بدهیم که هر سه رقم دولت توسط مجلس پذیرفته شد و این موضوع به نگاه واقع بینانه نمایندگان برمی‌گردد.
نوبخت گفت: از 22 هزار میلیارد فروش اوراق و سهام شرکت‌ها پیش‌بینی شده در لایحه، این رقم به 30 هزار میلیارد افزایش یافت که مربوط به فروش سهام هلدینگ خلیج فارس است.
وی با اشاره به اینکه درآمدهای اختصاصی شرکت‌ها 2صدم درصد افزایش یافته است، ادامه داد: منابع بودجه دولتی از 218 هزار میلیارد تومان به 233 هزار میلیارد تومان با 6.9 درصد افزایش همراه بود.
همچنین منابع بودجه شرکت‌های غیرانتفاعی و بانک‌ها صفر بوده و تغییری نکرده است، در مجموع 1.3 درصد کل بودجه افزایش یافته که نسبت به سال گذشته بسیار متمایز است.
وی ادامه داد: همچنین در بخش هزینه‌ها از 143 هزار میلیارد تومان به 149 هزار میلیارد تومان با 4.7 درصد افزایش تصویب شد و نیز تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از 37 هزار میلیارد تومان 5.3 درصد افزایش داشت.
نوبخت در خصوص تملک دارایی‌های مالی گفت: 14 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد که به 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و جمع مصارف عمومی دولت به 210 هزار میلیارد تومان رسید که 7.3 کاهش داده بودیم و مجلس به همان میزان آن را افزایش داده که ناشی از یک انضباط مالی است.در مجموع مصارف بودجه کشور 1.3 درصد افزایش داشته است.
 
وی افزود: بخشی از انتقادات مربوط به جداول پیوستی به لایحه بودجه 93 بود که 65 طرح عمرانی، 370 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت انجام شده بود، ولی 274 طرح دیگر برای آن 50 میلیارد پول گذاشته شده بود که این طرح‌ها شامل احداث بزرگراه و راه‌آهن در مناطق مختلف کشور بود، اما کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد حذف آن را داد.
نوبخت افزود: این شهامت را نداشتم که طرح‌های حوزه انتخابیه نمایندگان را حذف کنم و قرار شد طرح‌های بالای 80 درصد را در بودجه لحاظ کنیم و اگر این طرح‌ها در جداول پیوستی حذف می‌شد، دچار چالش بزرگ می‌شدیم یا از نظر سیاسی می‌گفتند، به جای اتمام طرح‌ها به دنبال حذف طرح‌های دولت گذشته است.
تا خرداد آينده افزايش قيمت نداريم
وی در خصوص وضعیت هدفمندی يارانه‌ها نيز گفت: به صورت مشخص لایحه‌ای که تقدیم مجلس کردیم از دو محل 38 هزار و 800 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌ها و 11 هزار و 200 میلیارد تومان از بودجه عمومی در نظر گرفته شد. آنچه منابع حاصله بود 41 هزار میلیارد تومان آن بین مردم تقسیم می‌شد و 5 هزار میلیارد تومان برای بهداشت و 4 هزار میلیارد تومان آن برای تولید در نظر گرفته شد، اما آنچه در تبصره بود از 50 هزار میلیارد تومان به 62 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش یافت که 51 هزار و 900 میلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت‌ها و 11 هزار و 200 میلیارد تومان آن از بودجه عمومی تأمین می‌شد.
وی ادامه داد: اما چون در سه ماهه نخست سال آینده حدود 11 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده شده، تا خرداد ماه هیچ افزایش قیمتی بدون توافق مجلس انجام نخواهد شد.
نوبخت ادامه داد: در مورد هدفمندی یارانه‌ها نباید به اقشاری که نیازمند آن هستند استرس وارد کرد و همچنین صد بار به حضرت عباس قسم خوردیم که سبد کالایی جایگزین یارانه نیست.
وي در خصوص توزیع سبد کالا گفت: مصوبه دولت همان توزیع دو مرحله‌ای است، اما جامعه هدف تغییر کرده و در حال افزایش است. دولت می‌خواست به اقشار خاصی که استحقاق سبد کالا دارند داده شود و رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که بانک اطلاعات ثروتمندان را نداریم، به همین دلیل 400 میلیارد تومان در بودجه 92 برای نظام جامع مالیاتی در نظر گرفته شده تا افرادی که مالیات نمی‌پردازند شناسایی شوند.
وی اضافه کرد: متاسفم از اینکه 1000 میلیارد تومان برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر برای توزیع سبد کالا داده شد و رئیس‌جمهور عذرخواهی کرد. وی ادامه داد: حق مردم این  نیست که در صف‌های طویل قرار گیرند البته ما هیچ گلایه‌ای از مردم نداریم و بهتر بود که نوبت‌بندی انجام می‌شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.