قلیان؛ سیگاری در ابعاد خیلی بزرگتر
پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
قلیان؛ سیگاری در ابعاد خیلی بزرگتر

روزنامه زاینده‌رود - امیرحسین مجیری: «ضرر قلیان بسیار بیش تر از سیگار است.» جمله ای که بارها از سوی مسئولین و کارشناسان بهداشت تکرار شده اما هنوز هم برای بسیاری از مردم قلیان به اندازه ی سیگار قبیح نیست. در هفته ی جهانی بدون دخانیات سراغ این موضوع رفتیم.

قلیان مضرتر از سیگار

حسین صفاری، مدیر بهداشت محیط استان اصفهان می گوید: مضرات قلیان به مراتب بیش تر از سیگار است. یک سیگاری به طور متوسط بین 8 تا 12 نخ سیگار می کشد که برابر با 45 تا 70 پُک سیگار در روز است که این باعث استنشاق نیم تا شش دهم لیتر دود می شود. ولی در هر وعده قلیان، پانزده صدم تا یک لیتر دود استنشاق می شود.

به گفته وی، دلیل عمده ی این مسئله، مسیر طولانی از کوزه تا سر نی قلیان است. مسیری که دود در آن حرکت می کند و حدود دو متر می شود. در سیگار فرد می تواند دود را فرو ندهد ولی در قلیان به دلیل همین مسیر طولانی مقدار زیادی از دود وارد ریه می شود. علاوه بر این در سیگار معمولا بهترین نوع توتون استفاده می شود ولی در قلیان، چه سنتی و چه میوه ای از بدترین نوع و ضایعات تنباکو استفاده می شود. در تنباکوی میوه ای بعضی وقت ها از ضایعات هم بدتر است. در سال گذشته ما هشت محل تولید تنباکوی جعلی را کشف کردیم که ضایعات تنباکو را که پر از آلودگی های میکروبی بوده با رنگ های شیمیایی (به جای اسانس خوراکی) مخلوط کردند و برای قلیان استفاده می کنند



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.