سناتور آمریکایی تاکید کرد روایت دولت آمریکا از توافق هسته ای نادرست است
پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
سناتور آمریکایی تاکید کرد روایت دولت آمریکا از توافق هسته ای نادرست است

سناتور آمریکایی تاکید کرد روایت دولت آمریکا از توافق هسته ای نادرست است و تا شانزده سال دیگر، زمان فرار هسته ای ایران به کمتر از یک ماه می رسد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، سناتور دان کوتس Dan Coats عضو جمهوری خواه سنای آمریکا از ایالت ایندیانا که قبلا سفیر آمریکا در چند کشور ازجمله آلمان بوده است در جلسه دهم سپتامبر در صحن سنا گفت:«برای اجرای توافق هسته ای، بازه زمانی تعیین شده است و براساس آن، ایران پس از پانزده سال آزاد خواهد بود هرکاری که می خواهد انجام بدهد. این مسئله به معنای آن است که ایران بتواند در مسیر دستیابی به توان ساخت تسلیحات هسته ای گام بردارد. این درحالی است که مقامات دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گویند این توافق مانع از دستیابی ایران به چنین توانایی خواهد شد. روایت دولت اوباما از این مسئله نادرست است. در یکی از پیوستهای توافق وین گفته شده است که باید به ایران در مسیر تحقیقات هسته ای کمک شود که به این کشور کمک می کند درمسیر فوق حرکت کند. وقتی متن پیوستهای مذکور را می خواندم با خودم گفتم دارم اشتباهی می خوانم زیرا با خودم می گفتم چطور ممکن است ما می خواهیم به ایران در این زمینه کمک کنیم! با این اوصاف، دیدم که ما و کشورهای دیگر در کنار ایران قرار می گیریم و از اسرائیل که ماهیت وجودی اش از جانب ایران تهدید می شود می خواهیم که علیه ایران اقدام نکند. چگونه ممکن است چنین اتفاقی رخ بدهد؟ اصلا این مسئله باور کردنی نیست. در مجموع می بینیم که روایت دولت آمریکا از توافق هسته ای نادرست است. می توان با مذاکره به توافق بهتری دست یافت و روایت دولت اوباما در این زمینه، روایت صحیح نیست.»
وی در ادامه افزود:«اگر ایران به همه تعهداتش پایبند باشد و همه محدودیتهای مندرج در این توافق را رعایت کند، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مانع از آن نخواهد شد که ایران برای ابد از توان ساخت تسلیحات هسته ای دور باشد. براساس این توافق ، از سال سیزدهم ایران می تواند به اندازه کافی مواد شکافت پذیر تولید کند که برای ساخت تسلیحات هسته ای کافی است و ایران می تواند در مدت ده هفته به چنین توانایی دست پیدا کند. این درحالی است که قرار است زمان فرار هسته ای ایران، یک سال باقی بماند. در مدت شانزده سال از زمان شروع اجرای توافق هسته ای، زمان فرار هسته ای ایران به کمتر از سه هفته کاهش می یابد. لحاظ شدن چنین بازه زمانی برای توافق هسته ای وین، اصلا منطقی نیست. تصور کنید اگر جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در سال دو هزار به چنین توافقی با ایران دست می یافت. در این صورت، حالا پس از گذشت شانزده سال از آن تاریخ، ایران به نقطه ای می رسید که زمان فرار هسته ای آن کمتر از یک ماه می شد. چگونه ممکن است این نتیجه را پیروزی دیپلماتیک توصیف کنیم؟ پانزده سال بسیار سریع سپری می شود. ایران می تواند سریعتر از این زمان هم به توان فرار هسته ای دست پیدا کند. اگر متن توافق را بخوانید می بینید که ایران می تواند به آسانی توافق را نقض کند و از آن خارج شود و در مسیر خودش حرکت کند. با رفع تحریمها ایران بیش از یکصد میلیارد دلار در اختیار خواهد داشت تا این کار را انجام بدهد. ایران با رفع تحریمها قادر خواهد بود صادرات نفتی اش را افزایش بدهد. ایران برنده این بازی است.»
وی گفت:«کارشناسان می گویند همه اهداف اصلی مدنظر در پیش از ورود به توافق ، با این توافق، از دست رفته است زیرا دولت اوباما فقط به شدت خواهان رسیدن به توافق بود. نظام راستی آزمایی و بازرسی در این توافق مشکل جدی دارد. قبلا تصور می شد بازرسی ها در ایران همه جایی و همه زمانی خواهد بود اما حالا می بینیم که دستکم بیست و چهار روز بازه زمانی برای این منظور درنظرگرفته شده است و باید وارد فرایندی پیچیده و غامض شویم که به خود ایران این امکان را می دهد تا بازرسی کند و این به منزله آن است که از یک خطاکار بخواهیم خودش درباره خودش اعلام نظر کند! اگر شما دشمنی داشته باشید که به او اعتماد نداشته باشید، آیا حاضر می شوید به او بگویید که خودش برود و درباره خودش بازرسی کند و نظر بدهد و نظر آن را بپذیرید؟! مقامات دولت اوباما ازجمله جان کری می گویند که دولت اوباما هرگز از عبارت بازرسی های همه جایی و همه وقتی استفاده نکرده است. این درحالی است که ما این صحبتها را می شنیدیم.»
وی در ادامه افزود:« گفته می شود آژانس بین المللی انرژی اتمی کار بازرسی ها را از ایران انجام خواهد داد. نکته جالب توجه این است که به این نهاد سازمان ملل متحد اجازه داده نخواهد شد از تاسیسات نظامی دیدن کند و حتی اجازه بازرسی از این مراکز را نخواهد داشت. بنابراین می بینیم که طرح بازرسی های همه جایی و همه زمانی، فشل شده است. همین یک مسئله نشان می دهد که نباید از این توافق حمایت کرد. چگونه می توان توضیح داد که بجای بازرسی های همه جایی و همه زمانی، حالا باید از بازه زمانی بیست و چهار روزه صحبت کنیم آنهم به شرط اینکه ایران همکاری کند؟ برای درک این مسئله لازم نیست دکترا داشته باشید یا عضو مجلس نمایندگان یا سنا باشید تا متوجه شوید این رویکرد، جنون آمیز است. این کار اشتباه است.»
وی گفت:« ما درباره غنی سازی اورانیوم در ایران نیز کرنش کردیم. ایران از مواضع خودش در غنی سازی عقب نشینی نکرده و مواضع خودش را حفظ کرده است و می تواند بلافاصله به توان قبلی غنی سازی برسد و به سمت توانایی ساخت تسلیحات هسته ای حرکت کند. کارشناسان هسته ای می گویند دولت آمریکا درباره همه مسائل مربوط به غنی سازی، بد عمل کرده و اطلاعاتش در این باره گمراه کننده است. ما درباره فردو نیز کرنش کردیم. ایران در این مرکز نیز فعالیتهای هسته ای انجام می دهد. ما می توانستیم این مرکز را کاملا تعطیل کنیم. اما این کار را نکردیم و در این خصوص نیز کرنش کردیم. درباره مراکز نظامی اعلام نشده ایران نیز همین کار را انجام دادیم. جان کری درمقابل لجاجت ایران تسلیم شدو اجازه داد ایران فردو را باز نگاه دارد.»
وی در ادامه افزود:«درباره رفع تحریمهای ایران نیز باید به نکاتی توجه داشت. توافق وین سبب نمی شود ایران همانند هدف اولیه مدنظر، از فشار تحریمها کاهش یابد بلکه باعث می شود رژیم تحریمها کاملا کنار گذاشته شود و این کار به یکباره انجام شود. تحریمهای چندجانبه بین المللی عملا از بین رفته است. نمایندگان اقتصادی از کشورهای اروپایی فوج فوج به ایران می روند تا توافق های اقتصادی بلندمدت منعقد کنند. در این شرایط، دیگر نمی توان تحریمها را بازگرداند و این کشورها را با تحریم ها همراه کرد.»



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.