بررسی عملکرد 40 روزه مجلس در گفتگوی رجانیوز با عضو جبهه پایداری
پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
بررسی عملکرد 40 روزه مجلس در گفتگوی رجانیوز با عضو جبهه پایداری
تصاحب پست‌ها و منصب‌ها، جایگزین ماموریت اصلی مجلس شد/ آقایان برداشت ذهنی خود را تحمیل کردند
 
 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از اعضای موسس جبهه پایدرای انقلاب اسلامی معتقد است: اگر عملکرد 40 روزه مجلس ادامه پیدا کند، با توجه به انتخابات‌های ریاست جمهوری و شورای شهر پیش رو این امکان که نقار بیشتری در درون مجلس شکل گرفته و مسائل قومی و منطقه‏ای و همچنین سیاسی کاری و لابی گری محور کارها و حرکت‏ها قرار گیرد، بیشتر شده و در نتیجه نه مصوبات مجلس کیفیت مطلوبی خواهد داشت و و نه اثرگذاری خانه ملت مطابق انتظار عمومی مردم خواهد بود.

علی اصغر زارعی در گفت‏وگو با رجانیوز، ابتدا انتظارات از مجلس نهم را به سه دسته انتظارات ساختاری، انتظارات محتوایی و انتظارات ارزشی تقسیم کرد و در توضیح هر کدام گفت: از حیث ساختاری مطابق قانون اساسی و آیین نامه مجلس معمولا ابتدای هر دوره‏ای قسمت اول وقت مجلس به سازمان دهی کمیسیون‏ها، شکل‌گیری هیات رئیسه، ساختار کمیته‏ها در داخل کمیسیون‏ها می‌گذرد و همین هم مبنای اصلی فعالیت کیسیون ها تقریبا تا آخر دوره است.

وی با بیان اینکه برای همین هم ایام ابتدایی مجلس جزء زمان‏های کلیدی آن به شمار می‏رود ادامه داد: از حیث ساختاری مجلس عملکرد خود را داشته است و از این به بعد باید منتظر فعالیت عملیاتی کمیسیون‏ها در صحن مجلس باشیم.
 
عضو جبهه پایداری با اشاره به انتظارات محتوایی مجلس تصریح کرد: معمولا در ابتدای شکل گیری مجالس، نمایندگان اگر ‏بتوانند ماموریت خاصی را برای خودشان تنظیم کنند از حیث محتوایی معمولا عملکردشان در همان دوره حول آن ماموریت انجام می‌شد و از کارآمدی خوبی هم برخوردار است.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر چنین اتفاقی نیفتد معمولا نیازهای جامعه و حوادثی که در عرصه‏های اقتصادی – سیاسی و مشکلاتی که مردم با آن سروکار دارند عملا مجلس را به حرکت در می‏آورد، افزود: لذا مجلس به جای اینکه یک روند با برنامه‏ای را تعقیب کند، عمدتا درصدد رفع مشکلات است، بدون اینکه یک هدف‏گذاری مشخصی را از اول تعیین کرده باشد.
 
وی با یادآوری رویه در پیش‌گرفته شده در مجلس نهم تصریح کرد: در مجلس نهم به دلیل اختلافاتی که به عنوان اختلاف سلیقه یا اختلاف در گرایش، در بین مجموعه اصولگرایان دامن زده شد، موجب شد که مسائل اصلی و ماموریتی در حاشیه قرار گرفته و عمدتا تصاحب پست‏ها و منصب‏ها در مجلس بیشتر مد نظر قرار گیرد.
 
زارعی در عین حال خاطرنشان کرد: البته این موضوع هم درهمه کمیسیون‏ها نبود یا جمع کثیری از مجموع نمایندگان چنین وضعی نداشتند اما عده‏ای این حرکت را دامن زدند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس درباره انتظارات ارزشی از مجلس هم این چنین توضیح داد: در مجلسی که بر آمده از فضائل ملت است، باید مسائل ارزشی نظیر شایسته‏سالاری در انتخاب برای پست‏های مختلف و مراعات انصاف و قضاوت در اظهارنظرها باید مدنظر باشد که متاسفانه در مجلس نهم قدری مورد بی توجهی قرار گرفت و عمدتا مسائل سیاسی و منطقه‏ای و قومی بیشتر مبنا اقدامات شد.

وی ادامه داد: برخی از آقایان با ایجاد فراکسیون‌های زود هنگام و لابی‏های سنگینی که قبل از شروع مجلس آغاز کردند، عملا به مسائل ارزشی در مجلس لطمه زدند، لذا از این حیث هم نمی‏توانیم ادعا کنیم که مجلس نهم نمره خوبی در این 40 روز بدست آورده است.
 
به اعتقاد این عضو جبهه پایداری مجلس الان در مجموع در یک موقعیت خاصی قرار دارد و بسیاری از نمایندگانی که جدید وارد شدند، به تدریج واقعیت‏ها را درک کرده و با آنها مواجه می‏شوند، واقعیت‏هایی که در ابتدای مجلس امکان اطلاع یافتن از آن، آن هم در این شرایط، وجود نداشت و عده‏ای هم که به بعضی از مسائل دامن زدند، الان به اشتباهات خودشان بیشتر پی می‏برند.
 
زارعی با بیان اینکه مجلس الان در یک شرایط خاصی به سر می‏برد، گفت: اگر به انسجام درونی مجلس کمک شود، مسائل ارزشی مدنظر کلیت مجلس قرار گیرد، اصلاحات ساختاری در مجلس شکل گرفته و توجه به ماموریت‏هایی که باید در مجلس انجام شود، بیشتر شود، ارتباط با بدنه جامعه به درستی صورت پذیرد و نمایندگان رفتارهایی مردم پسند از خود نشان دهند، می‏شود این انتظار را داشت که مجلس نهم به تدریج در مسیر حرکت درست خود قرار گیرد.
 
وی در عین حال تصریح کرد که اگر رفتارهایی که در این 40 روزه بخواهد ادامه یافته و این اشتباهات پابرجا باشد، با توجه به رویدادهایی هم که در پیش داریم، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، ممکن است موجب نقار بیشتری در درون مجلس شده و مسائل قومی و منطقه‏ای و همچنین سیاسی کاری و لابی گری محور کارها و حرکت‏ها قرار گیرد که در این صورت نه مصوبات مجلس از یک کیفیت خوبی برخوردار خواهد بود و نه اثرگذاری مجلس مطابق انتظار عمومی مردم می‏شود.
 
نماینده مردم تهران در ادامه با بیان اینکه آقایان در قبل از شروع به کار مجلس اساسا برداشت ذهنی خود را به مجلس تحمیل کردند، گفت: در دوران انتخابات مجلس شرایط خاص خود را داشتیم، جبهه پایداری اصرار بر اصولگرایی و پایبندی بر ارزش‏ها را مطرح کرد، جبهه متحد هم با استدلال‏هایی معتقد بود که باید وحدت حفظ شود که نتیجه وحدت را هم دیدیم که وحدتی در کار نبود.
 
زارعی اظهار داشت: وحدت جبهه متحد وحدت حقیقی نبود بلکه با فشارهایی شکل گرفت، منتها وقتی انتخابات تمام شد مبنا بر این قرار گرفت که همگی بر اصول‏گرایی تاکید کنیم چرا که تمام این تلاش‏ها برای مجلس بود.
 
به گفته این عضو جبهه پایداری وقتی مجلس شروع می‏شود، بالاخره مردم انتخاب کردند، ما باید برای تصمیم مردم احترام قائل شویم و حالا همه با هم شروع کنیم و در مجلس کار جدی انجام دهیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا فراکسیون اقلیت مجلس شکل نگرفت، تصریحکرد: آن زمان که باید رقابت می‏کردیم آقایان بر وحدت تاکید می‏کردند الان که در مجلس باید وحدت داشته باشیم و بتوانیم طرح‏ها و لوایح و برنامه‏های کشور را با هماهنگی پیش ببریم، آقایان بر کوس رقابت دمیدند و برای همین قبل از تشکیل مجلس نهم اعلام کردند که اقلیت تعدادی نیستند و خیلی کم هستند لذا در مجلس فراکسیون‏ها باید با هم رقابت کنند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: جایی که ما باید برای حل مشکلات وحدت داشته باشیم آقایان معتقد به رقابت هستند و جایی که باید رقابت کنیم تا مردم تشخیص دهند برای انتخاب بهتر آقایان معتقد به وحدتند.
 
عضو جبهه پایداری با بیان اینکه این تفکر به مجلس نهم تحمیل شد، گفت: در درون مجلس نهم چنین نیازی شکل نگرفت بلکه این برداشت ذهنی آقایان بود که تحمیل کردند، الان هم اعتقاد دارند که در مجلس سه فراکسیون رهروان ولایت، پایداری و روهپویان باشد و آنها با هم رقابت کنند.
 
زارعی در پایان گفتگوی خود با رجانیوز تاکید کرد: ما معتقدیم رقابت فراکسیونی در درون اصولگرایی باید شکل بگیرد نه در برابر اصولگرایی؛ آقایان این را تبدیل کردند به در برابر اصولگرایی و اگر این اشتباه ادامه پیدا کند، آسیب‏های زیادی به مجلس خواهد زد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.