مسافرت کنید تا سالم بمانید
پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
مسافرت کنید تا سالم بمانید

   

               مسافرت کنید سالم بمانید
سافروا تصحوا، سافروا تغنموا؛1
مسافرت کنید تا سلامتی و عافیت یابید. مسافرت کنید تا بهره مند شوید.
در حدیثی دیگر از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است:
سافروا تصحوا و ترزقوا؛ 2
مسافرت کنید تا سلامتی و روزی پیدا کنید.
 
امام هشتم(ع) مي‌فرمايند: اوقات خود را به چهار بخش تقسيم کنيد؛ بخش عبادت، بخش کار و فعاليت، بخش معاشرت و بخشي براي تفريحات که سفر در اين بخش جاي مي‌گيرد.»
 
ضرورت گنجاندن سفر براي آرامش روحی خانواده اگر پس از يک سال کار بي وقفه، درصدد استراحت و آرامش هستيد، تعطيلات نوروزي فرصت خوبي است تا خستگي‌هاي ناشي از روزمرگي و فعاليت مداوم را با سفر کردن از بين ببريد و سال جديد را با انرژي و توان بيش‌تري آغاز کنيد. مسافرت، فوايد بسياري براي جسم و فکر دارد و باعث افزايش بهره وري افراد جامعه مي‌شود. در ذيل به چند نمونه از آن‌ها اشاره مي‌کنيم.
دوري از ترس
سفر به افراد اين امکان را مي‌دهد که پس از کار و فعاليت‌هاي مداوم، فشارهاي روحیو رواني را از خود دور کنند. دکتر شمس الدين کهاني، روانشناس باليني، درباره فوايد سفر بخصوص سفرهاي نوروزي مي‌گويد: خستگي‌هاي ذهني و جسمي و استرس‌هاي کاري و روزانه به تدريج ممکن است باعث از بين رفتن نشاط و شادابي افراد شود و آن‌ها را به نوعي دچار فرسودگي روحی و جسمي رواني کند؛ بنابراين در چنين شرايطي برخورداري از يک برنامه تفريحي در قالب سفر و گردش، فرصتي آزاد و فارغ از کار و استرس را براي افراد فراهم مي‌کند تا بتوانند تا حدي به ارتقاي بهداشت روان و سطح سلامت رواني خود کمک کنند.
سفر کردن آثار بسياري دارد واسلام نيز به آن تأکيد کرده است. توجه به نشانه‌هاي الهي و تدبر در فرجام اقوام و ملت‌هاي گوناگون از جمله فوايدي است که به فرموده قرآن با سفر کردن نصيب انسان مي‌شود. در دين مبين اسلام آمده است انسان خمود که افسرده است به‌خوبي نمي‌تواند مسير رسيدن به کمال را طي کند؛ بنابراين بايد دستورالعمل‌هايي مقرر شود که به واسطه اجراي آن اين نشاط پديد آيد و استمرار داشته باشد که سفر يکي از اين مقوله هاست.
رشد و بالندگي
از ديگر فوايد سفر، رشد و بالندگي عقل است. افراد در طول سفر با شگفتي ها، افکار و رسوم اقوام گوناگون آشنا مي‌شوند، سختکوشي آنان را مي‌بينند و ياد مي‌گيرند چگونه براي بهتر زندگي کردن تلاش کنند. سفر همچنين با ايجاد فرصتي براي استراحت ذهن و جسم، عزم افراد را براي شروع زندگي تازه بخصوص پس از عيد نوروز و شروع سال جديد، استوارتر مي‌کند.
مقاومت در سختي‌ها
سفر، هراس و اضطراب را از اشخاص دور مي‌کند و به جاي آن آرامش مي‌بخشد و به انسان مي‌آموزد چگونه در برابر سختي‌ها و مشکلات ايستادگي کند. مطالعات گوناگوني که در مورد گردش و مسافرت از ديدگاه‌هاي مختلف، انجام گرفته، نشان مي‌دهد اگر به ابعاد اجتماعي و فرهنگي سفر توجه کنيد، علاوه بر عبرت‌گيري و جنبه‌هاي پندآموزي و معنوي آن‌که از تماشاي آثار تاريخي و باستاني حاصل مي‌شود، در سفر شاهد تبادل فرهنگي و آشنايي افراد با آداب و رسوم، باورها و پاره فرهنگ‌ها در هر شهر و دياري خواهيم بود که اين امر نوعي تبادل ديدگاه و الگوپذيري را به دنبال خواهد داشت.
افراد در سفر با برنامه ريزي و افزايش مشارکت و تقسيم کار آشنا مي‌شوند و مديريت زمان و تدبير مالي را بهتر فرا مي‌گيرند.
1بحارالانوار، ج 76، ص 221

2 کنزالعمال، ح 17469

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.